Jak snížit spotřebu oleje

Michaela Kotenová, Jiří Kovář
cca 5 min. čtení
Dolíváte častěji olej? Nevíte, zda je to ještě v normě či je to už velká spotřeba oleje a značí to nějaký vážnější problém?

Doléváte častěji olej?

Nevíte, zda je to ještě v normě či je to už velká spotřeba oleje a značí to nějaký vážnější problém? Pokud je to v rozmezí 0,1 – 0,3L oleje na 1000 km, je to ještě v normě, ale je důležité to pozorovat a hlídat. Výrobci vozidel nás ujišťují, že ještě spotřeba 1L oleje, na 1000 km je v normě, což již považujeme za vysokou spotřebu oleje. Samozřejmě to závisí na provozním režimu, například zda jezdíte kratší trasy, po městě, dlouhé trasy, časté brždění anebo naopak zrychlování.

Příčin velké spotřeby oleje může být hned spousta, podívejme se na několik z nich:

  1. Průnik oleje do chladící kapaliny – poznáme to snadno: zakalená či změna barvy chladící kapaliny, průnik vody oleje čímž se vytváří pěna, až bílá emulze. To však způsobuje hned několik problémů: zvýšená spotřeba, zhoršená kvalita chladící kapaliny, zhoršený odvod tepla, ztráta schopností oleje díky průniku chladící kapaliny do mazání. Jediným řešením tohoto problémů je oprava motoru, s největší pravděpodobnístí defekt v oblasti hlavy motoru.
  2. Únik oleje - díky netěsnostem má za následek znečištění motorového prostoru a jeho okolí olejem a samozřejmě i zvýšenou spotřebu oleje. Tento problém jde vyřešit řádným zjištěním příčiny, např. zvýšeného tlaku plynů u klikové hřídeli, přetěsněním a eliminováním úniků.
  3. Zvýšené opotřebení součástí pístů a kroužků
  4. Prosakování kolem ventilových dříků a ventilových sedel
  5. Průnik oleje do výfukového potrubí přes turbodmychadlo - to je způsobeno selháním těsnění v turbodmychadle a olej se tak dostane přes turbínu do výfukového potrubí. Může dojít k selhání katalyzátoru, postupně se může ucpat EGR systém, filtr pevných částic DPF i turbodmychadlo, bývá doprovázeno postupně zvýšující se spotřebou oleje. Jak to ale poznám a co s tím? Diagnostika je celkem jednoduchá, v koncovce výfuku se nachází olej, z výfuku vychází modrý kouř chodu motoru anebo jsou viditelné stopy oleje na spojích výfuku. A co tedy s tím? Určitě Vás čeká oprava, výměna či repase turbodmychadla.
  6. Nekvalitní olej
  7. Ztráta pohyblivosti stíracích kroužků
  8. Špatné odvětrávání klikové skříně

Nevhodný olej může způsobit problémy

Pokud jste do vozu lili nevhodný olej, který nebyl vhodný normou a viskozitou či dokonce byl olej pančovaný, doporučujeme výměnu oleje s použitím BG 109 do starého oleje a při aplikaci nového oleje do něj přidat aditiva určená do nového oleje – BG 112 do naftových vozů a BG 115 do benzínových vozů. Špatný olej způsobuje nedostatečné mazání, čímž olej nevytváří požadovanou vrstvu maziva na stěnách válců, to vede k zanechávání silnějších vrstev nečistot a karbonu. Nekvalitní olej nemá dostatečnou  oxidační stabilitu, což snižuje jeho schopnost chránit motor před opotřebením a to může postupně vytvářet prostor pro vážné poruchy.

Varianty produktů k úplné dekarbonizaci oleje:

Pokud dojde k zahoření oleje, ze součástí válců a pístů a  zároveň se ze stěn nestírají laky, dojde k zakarbonování pístních kroužků, kdy přestanou plnit svou funkci. Nejdříve většinou selhávají stírací kroužky. Procesy se vzájemně podporují a spalování oleje je intenzivnější. Opotřebení je výraznější, větší stejně tak karbonizace, která výrazně zhoršuje stav motoru.

Pokud je motor ve stavu, že se již zabýváme jeho zvýšenou spotřebou, po provedené dekarbonizaci doporučujeme k uvedným aditivům výše přidat ještě velmi důležitý aditiv BG 107, který dokáže významně eliminovat spotřebu oleje a zesílí tloušťku mazacího filmu, který bude výrazně odolnější nadměrné spotřebě.

Těsnění ventilových dříků a sedel jsou za provozu vystavována vysokým teplotám, což vede k jejich rychlejšímu opotřebení, a snižuje se tak jejich elasticita. Těsnící vodítka, plošky, a dříky jsou opotřebovávány abrazivními částečkami, které se nachází v oleji. Provozní životnost těchto mechanických částí silně závisí na provozu, přehřívání motoru a kvalitě oleje.

Navíc toto vše se negativně podepisuje na skladbě emisních plynů a zpravidla to na STK povede při kontrole emisí k nemožnosti splnit požadované emise. Potom se zbytečně dostáváte do situace, kdy máte velmi krátkou dobu (max. 1 měsíc) k nápravě.

Rozhodně doporučujeme používat kvalitní motorové oleje, například od výrobce Petro-Canada - tento producent dokáže vyrábět nejčistší základové oleje na světe s čistotou 99,9% a v současné době se již stal jednoznačně našim najprodávanějším olejem. Především pro evropské vozy se významně prodávají tyto typy olejů:

Závěr: Nákupem levných a méně kvalitních produktů můžete v počátku ušetřit finanční prostředky, což se ovšem zákonitě obrátí ve zkrácené životnosti motoru a nástupu finančně náročných oprav. Proto doporučujeme začít používat kvalitní oleje a pravidelně pracovat s aditivy:

Ještě pár TIPŮ pro Vás: S určením správného oleje Vám rádi poradíme na prodejně, telefonicky či na e-mailu. V případě potřeby, kdy se s tímto nebude chtít zabývat Vy sami, můžete svěřit Váš vůz do našeho dekarbonizačního servisu BG CENTRUM LIBEREC

Pro Vás připravil tým společnosti Red Rider s.r.o., který provozuje e-shop www.nejlevnejsi-aditiva.cz

Související produkty

1.475 Kč
Skladem
1.365 Kč
Skladem
1.365 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.90 / 5
BG 112 DOC 325 ml
381 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.80 / 5
BG 109 EPR 325 ml
303 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.80 / 5
BG 115 MOA 325 ml
398 Kč
Skladem
1.335 Kč
Skladem
Hodnocení: 4.30 / 5
BG 107 RF-7 325 ml
320 Kč
Skladem

Proč nakupit u nás

Doprava zdarma nad 3 500 Kč
Trvale nízké ceny
Široký sortiment skladem
Rychlé vyřízení objednávek
Odborný personál
Kvalitní a ověřené produkty